söndag 29 april 2007

Världen omkring oss

OMVÄRLDSANALYS

Hans Sjöström, april 2007 – ett andra utkast
världsbild – människosyn – livsfilosofi – konsekvenser för utbildning


Några utgångspunkter, i korthet, ej färdigformulerade:

Människan behöver kunna greppa sin tillvaro, sin omvärld – barnet vidgar sin värld undan för undan, men inte hur långt som helst.
Människan behöver rötter.
Om man inte kan greppa sin omvärld, blir man stressad, vilsen, okontrollerad.
Nutidsmänniskans omvärld är alltför stor och innehållsrik. Vi hinner inte ta hand om alla intryck, ta del av allt som är möjligt. Ett oändligt ansvar vilar på den enskilda människan att kunna sätta gränser.
De system vi ingår i blir alltför stora – det blir svårt att förstå vem ska ta ansvar för olika saker. Makten utnyttjar detta och bygger system där ansvar för utförande ligger hos någon annan än den som beslutar att det ska utföras och ansvar för resurstilldelning ligger ytterligare någon annanstans.
Teknikutvecklingen går för fort för människans organ, vår hjärna är t.ex. inte konstruerad att ta emot intryck i den takt som sker idag. Genetiska förändringar, anpassning tar mycket lång tid, många, många sekler.
Arbetslivet blir alltmer specialiserat, kräver mer kunskaper. Färre och färre yrken kan utföras av unga människor, alltså måste de hållas kvar i skolan längre.
Sedan ett tjugotal år hyllas individualismen i fr.a. västerlandet tillsammans med ständiga budskap om att konsumtion och ägande är det viktigaste människor kan ägna sig åt.
Den ekonomiska makten skaffar sig alltmer raffinerade och skrupelfria metoder att styra människor.
Hela vårt ekonomiska system – marknadsekonomi, kapitalism – bygger på ökad konsumtion, ökad tillväxt, nya marknader.
När marknaderna tar slut, skapar man nya behov – mobiltelefonens tillkomst och utveckling är ett bra exempel.
Vad händer när marknaderna tar helt slut?
Jämsides med globaliseringen går tack och lov också en utveckling av lokala marknader, lokala samarbetsprojekt, inte minst på livsmedelsområdet – lokal produktion med korta transportvägar – hållbar utveckling.
Klyftan mellan fattiga och rika ökar, såväl på ett individuellt plan som på ett mellan-nationellt. Den lösning makten pekar på är att alla har möjlighet att bli rika, det beror bara på individen själv.


Konsekvenser för skola/utbildning (en början...):

Utbildnings syfte är att ge den unga generationen redskap för att kunna överleva, hantera tillvaron. Rimligtvis behöver dagens unga delvis andra redskap än våra förfäder för 100 år sedan. Dagens skola är fortfarande organiserad för att utbilda industriarbetare, som kan utföra monotona arbeten utan att knota, som kan ta order utan att tänka själva (sitt still och var tyst!). Men vår arbetsmarknad domineras inte längre av industriarbete, utan av handel och service, vilket kräver andra kompetenser. Vår läroplan innehåller andra mål för utbildningen, mål som kräver en förändrad organisation av skolan. Om utbildningen syftar till självständigt tänkande människor som kan ta eget ansvar, kan man inte använda en organisationsform som kräver att man ”sitter still och är tyst”. Detta betyder förstås inte att alla ska få göra som de vill, när och hur som helst. Hänsyn, anpassning är rimligtvis en förutsättning för att lyckas vad man än arbetar med.
Vidare är information och faktakunskap betydligt mer lättillgänglig nuförtiden. Våra barn har helt andra förkunskaper när de kommer till skolan än vi själva hade.

Vilka verktyg behöver då dagens unga?
Kunskap om teknik, inte minst informations- och kommunikationsteknik, och om hur den används på klokaste sätt.
Kunskap om vad som behövs för en hållbar utveckling för hela klotet.
Kunskap för att kunna överleva även när tekniken fallerar.
Kunskap för att kunna kommunicera även utan tekniska hjälpmedel.
Förmåga att kunna arbeta och agera tillsammans med andra människor, inte bara gå sin egen väg.
......


Skolans syfte verkar idag – kanske framför allt – vara att förvara barn och ungdomar medan föräldrarna arbetar för att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna konsumera så mycket som behövs för att känna sig lycklig, inte avvika alltför mycket.
Det skulle vara mycket lättare att anpassa skolan till elevernas utbildningsbehov om inte förvaringsaspekten (läs TIMPLANEN) fanns.

Mer om konsekvenser för utbildningen och tankar om hur skolan ska se ut i framtiden kommer....


1 kommentar:

LG Börjesson GBG sa...

hej
Det var en del att fundera över. Tänker själv i liknande banor. Tänker särskilt på det som du skriver om skolan. "Förmåga att kunna arbeta och agera tillsammans med andra människor, inte bara gå sin egen väg" detta är jätteviktigt att utveckla hos våra ungdom.
Idag vill regeringen ha tillbaka en skola som den såg ut på 50 talet. vad fick vi lära oss om samverkan då?
Jag gillade din berättelse om din farfar Frans, en resa minsann/ LG