tisdag 3 april 2007

Måste vi köpa hela paketet?

En kommentar till Martin Börjessons föreläsning, en föreläsning som satte igång massor av tankar. En blogkommentar kan väl vara lite ostrukturerad, den kommer att så småningom leda fram till en omvärldsanalys.
MB ställer en hel del saker på huvudet – tyvärr verkar han tillhöra den skara som när de beskriver verkligheten tror att den måste vara sådan, att det är sådan vi vill ha den. Även om jag behöver förstå ungdomars verklighet, behöver jag inte göra den till min, eller tro att den är opåverkbar.
60-talsskeptiker som jag är funderar jag genast över vem som vill att utvecklingen ska gå den väg den gör – ”utveckling” har ingen egen vilja, lika lite som ”marknaden” har det, det är människor som styr detta. Internet är inte gratis, någon står för pengarna bakom Google, Yahoo lever knappast enbart på reklampengar. Mobiltelefoner är inte ett grundläggande mänskligt behov, utan resultatet av en mycket medveten marknadsföring, där abonnenter i början fick mobiltelefonerna som bonus.
Så hur ska jag hitta det goda i utvecklingen, hur ska jag kunna sortera bort det som inte behövs? För, det finns ju på nätet en spännande gåvokultur, intressanta samarbetsprojekt och kunskapsutbyten som inte kostar.
Martins ”omvändning” av Maslows behovsteori var effektiv som medel att se vad som händer med våra barn och ungdomar. Visst tycks verkligheten mera se ut som Martin målade upp det och då inställer sig frågan: - Vad händer med barn som inte får trygghet tidigt, utan slängs ut i identitetsjakten utan att ens ha konsoliderat sin jaguppfattning? Är inte den vilsenhet vi ser ett utslag av otrygghet och oförmåga att se sammanhangen i alla intryck?
Det hierarkiska samhället ersätts av ett mer horisontellt, hävdar Martin. Underbyggnaden går åt ett håll och överbyggnaden märker det inte. Detta skulle kunna vara ett mer demokratiskt samhälle, men jag undrar. Underbyggnaden rör sig nog inte alls, eftersom alla individualister drar åt olika håll. Det är ju inte precis någon samlad arbetarklass som trampar iväg, och hela överbyggnaden är nog inte ovetande – de i toppen har hittat vägar att styra utan hela det hierarkiska mellanledet, både effektivare och billigare.
En förändrad demokrati – jo, sannolikt. På ett sätt närmare politikerna, Carl Bildts bloggande ett bra exempel, på ett sätt längre ifrån, eftersom påverkan via organisationen mer och mer försvinner. Hoppfullt är ju att det kan gå mycket snabbt att bygga upp nätverk och sprida tankar och åsikter (bara de inte är alltför omstörtande, då fastnar de väl i det världsomspännande terroristbekämpningsnätverket).
Våra mentala kartor behöver förstås uppdateras, men framför allt måste vi bli medvetna om hur de ser ut, så att vi förstår varför vi tolkar verkligheten som vi gör.
Se till att din mentala karta avslöjar de krafter som ligger bakom ”utvecklingen” och att den talar om för dig vem som vill en viss förändring.
Frans

3 kommentarer:

els sa...

Fransiga tankar....

Alvida

Unknown sa...

Frasiga med bitmotstånd snarare..
Tycker att du gör helt rätt, det handlar om att ifrågasätta, både det nya och det gamla och vad som ligger bakom. Poängen att vi vuxna inte behöver vara som barnen/ungdomarna är klockren. Vi är vuxna men i vuxenansvaret och utbildningsansvaret ligger, enligt mig, att ta tillvara på de erfarenheter barnen har och att försöka göra det bästa av det, hitta deras motivation och vilja och få dem att gå ur skolan utan att vara skoltrötta hängiga åttor och nior med tankarna på helt annat håll än i skolan.. Sedan kan detta mycket väl vara en omöjlighet eftersom vi håller dem så länge i vår del av världen men jag tror att vi har stor chans att lyckas om vi blandar det vi är bra på med det ungdomarna ser som sitt.

När det gäller bakomliggande faktorer så är det självklart att Google drivs av vinst men det gör Liber också.. Vi måste hitta russin i kakan och låta dem svälla till ljuvliga söta vindruvor igen. ;-)

Unknown sa...

Du har helt rätt i att vi måste ifrågasätta bakomliggande faktorer som styr. Men liksom Johan Ehrenberg på tidningen ETC använder "marknaden" och öppna källor i sin kritik av det rådande samhället måste vi ge barn och ungdomar redskapen för att kunna påverka och förändra.